Natuurlijk zijn niet alle goochelaarswebsites gelijk gemaakt, maar het is verrassend hoeveel goochelaars meer stereotiep lijken te zijn dan andere podiumkunsten.
Toen ik eind jaren negentig met magie begon, raakte ik er als kind in geΓ―nteresseerd en begon ik het weer te doen en bekeek ik dit beroep van buitenaf. Ik heb vele jaren als acteur gewerkt, evenals als danser en komiek, en elk van deze gebieden gedraagt ββββzich anders dan de andere.
Het verbaast me dat de meeste goochelaars hun best doen om op andere goochelaars te lijken. De website van de close-upgoochelaar zag eruit als een normaal dier alsof het van de markt was gekocht. Eindeloze foto’s van een goochelaar die een waaier vasthoudt voor kaarten. Portemonnees die in vlammen opgingen waren ook heel gewoon. Kinderartiesten werden meestal afgeschilderd als konijnen of poppen. Op dat moment leek het het vreemdst.
Na jarenlang optreden, realiseerde ik me dat wat magie moeilijk maakt, de truc is die je beperkt. Dit betekent dat individualiteit echt moeilijk te bereiken is. Er zijn veel trucs die een melee-goochelaar kan doen. Deze trucs bevatten meestal kaarten, munten, ringen, bankbiljetten en meer. Dus als het gaat om promotiemateriaal, weerspiegelt de website van de illusionist dit.
Ware originaliteit is erg moeilijk te bereiken in elk domein van de podiumkunsten en magie. Het is ook zo dat er klanten zijn die een algemene goochelaar willen. De meeste organisatoren van zakelijke evenementen zijn op zoek naar getalenteerde artiesten in het midden. Een artiest die niet boos wordt en ook niet uitblinkt.
Veel zakelijke evenementen zijn zeer respectvol en worden bijgewoond door prominente mensen. Kom naar het netwerk en maak een praatje met je werkplek, school en familie. Voor degenen die deze evenementen organiseren, is het erg belangrijk dat alle aspecten beleefd en gecontroleerd zijn. Het eten moet perfect zijn ingericht en het bedienend personeel moet onberispelijk zijn. Ter vermaak dus!
Er zijn veel goochelaars die hun brood verdienen door de mal te passen. Met mooie pakken, schone rekwisieten en goede patronen zijn ze niet opvallend of boos. Ze zijn perfect voor dergelijke evenementen. Omdat de website van de goochelaar deze afbeelding promoot, kunnen veel van de foto’s een bijschrift hebben met de tekst: “Zie mij als een kaartfan.”
Voor een cabaretgoochelaar verandert dit allemaal! Je standaard goochelaar met een vlinderdas en een wit konijn is allang verdwenen. De meeste promotors zijn op zoek naar iets anders dat kan worden gedefinieerd door zijn unieke kwaliteiten. “Unique Selling Point” of USP. Het is erg moeilijk voor een goochelaar om te slagen in de wereld van cabaret bedrijfsentertainment zonder een soort haak.